
AC/DC-relæ
Solceller forbedrer virksomheders grønne profil
Kategorier: Erhverv, Landbrug, Store anlæg, Nye regler og Lovgivning, Klima/Co2
Der er efterhånden flere og flere gode grunde til, at erhvervslivet kan investere i et solcelleanlæg. Der er selvfølgelig de åbenlyse økonomiske incitamenter der, som tidligere nævnt gør solceller til en rentabel investering for landbrug og erhverv generelt. Derudover har man også muligheden for, at forsyne sig selv med strøm og foretage en sikker investering, med et sikkert afkast.
Solcelleanlæg tilegnet erhverv har den egenskab, at det skaber et positivt billede af virksomheden, som en kærende og miljøbevidst institution, og signalerer en vilje til, at hjælpe med løsningen af et af vor tids største problemer, nemlig klimaforandringer.
Co2-neutralitet i forhold til Solceller
Der er mange måder at opnå en grønnere profil på, f. eks.:
– Miljøbevidst affaldshåndtering, eksempelvis af emballage
– Miljømærkning af relevante produkter
– Udformning af et offentligt tilgængeligt grønt regnskab
– Benytte leverandører med samme type profil
– Forøge brug af genbrugsvarer, bæredygtigt producerede varer osv.
Hele konceptet omkring Co2-neutralitet for virksomheder er noget flere og flere bliver opmærksomme på, og som verden ser ud lige nu, så er det noget som befolkningen bider mærke i, mere nu end nogensinde.
Det sjette punkt på ovenstående liste er energiforbedringer, og optimering af ens virksomheds forbrug. Med fokus på besparelser på el og vand kan man komme langt, men dér hvor det virkelig batter, er når ens virksomhed får opsat noget der direkte influerer på forbruget af ’beskidt’ produceret strøm.
Når først et solcelleanlæg er monteret, installeret og konfigureret, så har virksomheden adgang til grøn energi lige så snart solen skinner, og det er sjældent noget der har nogen indflydelse på selve bygningen. Solceller passer perfekt til industribygningers tagkonstruktioner, og kan som oftest stå uforstyrret og uden skygge, og producere mere eller mindre optimalt i dagtimerne.
God markedsværdi i en grøn virksomhedsprofil
Miljøbevidsthed og frygt for klimaforandringer har efterhånden bredt sig til hele samfundet, og befolkningen har som helhed forhøjet fokus på den grønne omstilling, og det på trods af en krise, der giver mange grund til økonomiske bekymringer. Store dele af befolkningen er i dag velinformerede og velovervejede i deres købsbeslutninger, og en grøn profil kan være tungen på vægtskålen for nogen, mens det kan være et absolut krav for andre, og det er man som virksomhed nød til at adressere.
Solceller er, udover at være en god investering, en form for reklame, som man ellers ikke kan købe sig til. Vi har som nation en vis tradition for, at være med i spidsen når der marches for miljøet og klimaet, og det er ikke anderledes for erhvervslivet. Som udviklingen er nu, så vil det sandsynligvis gå fra, at være en ting som miljøbevidste firmaer gør, til en norm som ikke-miljøbevidste firmaer bør følge.
Flere indlæg af Mikkel Danholm Albrechtsen.