Energi og Sol bloggen

Energi og Sol bloggen - Solcelle løsninger til Danmark

5 gode grunde til solceller til erhverv

Skrevet d. 6. februar 2013

af Mikkel Danholm Albrechtsen

Kategorier: Erhverv, Generelt

Gode grunde for erhvervslivet til, at opsætte solceller, er blevet mange i 2013. Der er især åbnet op for solceller til landbrug, hvor mange af landets gårdejere i skrivende stund overvejer opsætning af solceller, for dermed at blive el-producenter. Dette kan lade sig gøre med de nye regler, hvor alle virksomhedstyper kan få gavn af den nye solcelleaftale.

1. Tilbagebetalt indenfor ca. 5 år

Alt efter hvilke forhold anlægget monteres under, så vil solcelleanlægget være tilbagebetalt efter omkring 5 år, så længe forudsætningerne for anlægget er bare nogenlunde i orden. Her taler vi om hvorvidt anlægget kan vende mod syd plus/minus 25 grader, om hældningen er mellem 20 og 45 grader, og hvilke materialer og arbejdstimer, der skal lægges i montagen.

2. 10 års garanteret tilskud

Reglerne er ganske klare; for solcelleanlæg op til 400 kWp, er det muligt at sælge strøm til det offentlige el-net, for 1,30 kr. pr. kWh, uanset markedsprisen. Det er dette tilskud som gør, at investeringen er så lukrativ som den er, da solcellepaneler med deres nuværende effekt og prisniveau, kan producere strøm billigere end det.

3. Delvis dækning af virksomhedens egetforbrug

De fleste virksomheder køber strøm til omkring 1,70 kr. pr. kWh, mens udvalgte virksomhedstyper, f.eks. landbrug, har nedsatte el-priser af forskellige årsager. Med en garanteret salgspris på 1,30 kr. pr. kWh, og en el-pris på 1,70 kr. pr. kW, så er det klart, at jo flere kilo Watt timer virksomheden selv kan bruge, jo bedre bliver økonomien i anlægget.

Dermed er det vigtigt, at virksomheden kan bruge så meget af strømmen som muligt i produktionsøjeblikket, hvilket er grunden til, at man ikke dimensionerer erhvervsanlæg efter virksomhedens samlede årlige forbrug.

4. Grøn virksomhedsprofil

Flere og flere virksomheder udarbejder, enten lovpligtigt eller frivilligt, et grønt regnskab. Det er en samlet opgørelse over, hvor meget potentielt forurenende materiale virksomheden har udledt, enten gennem luft eller vand. Det er en meget aktuel og effektiv markedsførings-vinkel, at føre sig frem som miljøbevidst virksomhed, med energibesparelser og solceller m.v.

En grøn profil er efterhånden noget, som flere og flere forbrugere, med den øgede bevidsthed og politisk motiverede indkøbsvaner, lægger vægt på. I dag er det en fordel for virksomheder der gør det, og nyder godt af en grøn virksomhedsprofil, men fremover vil manglen på samme ikke bare være en ulempe, det vil måske endda stride mod fremtidens lovgivning.

5. Masser af plads

Langt de fleste virksomheder har plads, og masser af det. Om det er solceller til landbrug monteret på store græsmarker, eller solceller til industri placeret på taget af fabriksbygninger, eller for den sags skyld kontorbygninger, så er der som regel godt med jord- eller tagplads, hvorpå man kan montere en betydelig klynge solceller.

Hvor det private marked var præget af bekymringer omkring anlæggets udseende, så er erhvervslivet inklineret til, at ignorere det æstetiske aspekt, og koncentrere sig mere om, at sætte så mange kilo Watt peak op som muligt, til den bedst mulige pris.

Alt i alt må det siges, at solcelleanlæg til erhverv er blevet en yderst lukrativ forretning, som, udover de åbenlyse økonomiske fordele, også har et hav af andre muligheder og gavnlige bivirkninger.

Flere indlæg af Mikkel Danholm Albrechtsen.